Κυριακή 27 Νοεμβρίου 2016

Κυριακή 20 Νοεμβρίου 2016

ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΑΚΗΣ, ΚΑΠΕΤΑΝ ΛΕΩΝΙΔΑΣ

ΜΙΧΑΛΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΟΣ, ΚΑΠΕΤΑΝ ΜΑΤΑΠΑΣ

Δείτε εδώ το αφιέρωμα

 

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΦΡΑΓΚΑΚΟΣ, ΚΑΠΕΤΑΝ ΜΑΛΕΑΣ

Δείτε το αφιέρωμα εδώ 


 

ΙΩΑΝΝΗΣ ΔΕΜΕΣΤΙΧΑΣ, ΚΑΠΕΤΑΝ ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ

Δείτε εδώ το αφιέρωμα

Κυριακή 30 Οκτωβρίου 2016

Παρασκευή 28 Οκτωβρίου 2016

ΠΕΤΡΟΣ Ι. ΚΑΣΙΔΟΚΩΣΤΑΣ

 

1940

Δείτε το άλμπουμ εδώ https://oimaniateseinaipantou.blogspot.gr/p/1940.html

Κωνσταντίνος Δαβάκης

Αξιωματικός του Ελληνικού Στρατού, από τις θρυλικές μορφές του Ελληνοϊταλικού Πολέμου (1940-1941).

 

 

ΜΑΝΤΟΥΒΑΛΟΣ ΗΛ.ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ


 

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΔΑΒΑΚΗΣ

Σάββατο 15 Οκτωβρίου 2016

Πολυάραβος, η ιστορική βρύση




Εκατό μέτρα πιο πάνω απο την εκκλησία της Παναγίας, στο δρόμο που πηγαίνει για το χωριό είναι η πιο ωραία βρύση που υπάρχει στο νομό Λακωνίας. Έχει θόλο (καμάρα) και τρεις μαρμάρινους κρουνούς (αυλούς) που τρέχουν άφθονο κρύο καθαρό και χωνευτικό νερό. Εκτός όμως απο ωραία είναι και ιστορική. Σε αυτή τη βρύση, η θρυλική Ελένη Αναειπόνυφη φόνευσε τον μοναδικό Αιγύπτιο στρατιώτη που κατόρθωσε να φτασει ως εκεί.

 

Στο θόλο της βρύσης του χωριού υπάρχει εντοιχισμένη μαρμάρινη πλάκα που θυμίζει στον κάθε επισκέπτη το σημείο που η θρυλική Ελένη Αναειπόνυφη εφόνευσε τον μοναδικό Αιγύπτιο στρατιώτη που κατόρθωσε να φθάσει μέχρι τη βρύση σώζοντας τη ζωή της και τη ζωή των παιδιών της. Με τη πράξη της αυτή έδειξε ότι και οι γυναίκες της Μάνης δεν έμειναν αμέτοχες στον Αγώνα αλλά έγραψαν στην ιστορία αυτού, ηρωικές σελίδες. 

 

Το στιγμιότυπο της αντιμετώπισης του Αιγύπτιου στρατιώτη από την Αναειπόνυφη περιγράφει ο Σπυρίδων Τρικούπης στην “Ιστορία της Ελληνικής Επαναστάσεως”.    

 


“Η Ελένη Αναειπόνυμφη, βαστώσα τα δύο ανήλικα τέκνα της και καταδιωκομένη υπό τινος Αιγυπτίου, έφευγε προς το όρος του Πολυαράβου. Επί της φυγής ελύθη η μακρά ζώνη της. Ο Αιγύπτιος έδραξε την συρομένην άκραν και επροσπάθει να κρατήση τοιουτοτρόπως την φεύγουσαν. Αλλ’αυτή, αφήσασα κατά γής τα τέκνα, έδραξε την άλλην άκραν, όπου ευρίσκετο δεδεμένος ο θησαυρός της, δέκα δίστηλα. Αισθανθείσα δε ότι η ζώνη ετεντώθη, απέλυσεν αίφνης την άκραν και πεσόντα ύπτιον τον Αιγύπτιον ετραυμάτισε δια της ιδίας αυτού λόγχης, και έσωσεν εαυτήν, τα τέκνα και τον θησαυρόν”.

Πολυάραβος, η ιστορική βρύση  


Πολυάραβος, η ιστορική βρύση
Πολυάραβος, η ιστορική βρύση
Πολυάραβος, η ιστορική βρύση

Κυριακή 9 Οκτωβρίου 2016

Η απελευθέρωση της Μάνης από τον Κροκόδειλο Κλαδά, 9-10-1479



Στις 23 Ιανουαρίου 1480 η Βενετία συμμαχεί με τους Τούρκους και επικηρύσσει «ως προδότη» τον αρχηγό των Μανιατών, Κροκόδειλο Κλαδά, τον οποίον προηγουμένως έχει ανακηρύξει ιππότη του Αγίου Μάρκου, και ορίζει υπέρογκο για την εποχή ποσό για τη σύλληψη ή εξόντωσή του.


Ο Κροκόδειλος Κλαδάς (1425 – 1490) ήταν Έλληνας στρατιωτικός ηγέτης, γιος του Θεόδωρου Κλαδά, αξιωματικού στην υπηρεσία των Δεσποτών του Μυστρά. Ανέλαβε στρατιωτική δράση στην περιοχή της Μάνης, αλλά επεκτάθηκε και στην Ήπειρο και η δράση του καλύπτει μια περίοδο σχεδόν 30 ετών.

Η δράση του Κροκόδειλου στη Πελοπόννησο

Γεννήθηκε το 1425 και όταν μεγάλωσε ακολούθησε τα βήματα του πατέρα του και έγινε στρατιωτικός. Όταν πέθανε ο πατέρας του, το 1460, κληρονόμησε τον πατρογονικό πύργο της οικογένειας, το φρούριο του Αγίου Γεωργίου, στη Μπαρδούνια της Μάνης.

Με την έκρηξη του πρώτου τουρκοενετικού πολέμου, το 1463, πήρε και πάλι τα όπλα και πολέμησε επικεφαλής σώματος στρατιωτών, υπέρ τον Ενετών.

Η Βενετία αντάμειψε τον Κλαδά για την αφοσίωσή του με το παράσημο του Λέοντα του Αγίου Μάρκου, με έναν χρυσοκέντητο μανδύα και με εκτάσεις γύρω από την Κορώνη.

Όταν οι Ενετοί υπέγραψαν συνθήκη με τον Μωάμεθ τον Πορθητή, ο Κλαδάς διατάχτηκε να σταματήσει τις εχθροπραξίες. Βάσει των όρων της εν λόγω συνθήκης, η Μάνη παραδιδόταν στους Οθωμανούς. Όπως ήταν φυσικό, ο όρος αυτός προκάλεσε οργή στους Λάκωνες.

Ο Κροκόδειλος Κλαδάς δε σκέφτηκε να παραδοθεί ακόμη και όταν ο Μωάμεθ προσπάθησε να τον δελεάσει με παροχές κτημάτων.

Αμέσως μετά την υπογραφή της συνθήκης, ο Κλαδάς στις 9 Οκτωβρίου 1479 εγκατέλειψε την Κορώνη, επικεφαλής 16.000 ανδρών και βάδισε προς τη Μάνη, όπου διακήρυξε την απόφασή του να συνεχίσει τον πόλεμο καλώντας τους Έλληνες να συνταχθούν μαζί του, ενώ κινήθηκε να απελευθερώσει τη Μάνη την οποία η Ενετοί την είχαν παραδώσει στους Οθωμανούς.

Οι τουρκικές φρουρές στα χωριά της Μάνης εξουδετερώθηκαν και τα φρούρια της περιοχής κατελήφθησαν.

https://galanoleykoblog.wordpress.com/2016/10/09/%CE%B7-%CE%B1%CF%80%CE%B5%CE%BB%CE%B5%CF%85%CE%B8%CE%AD%CF%81%CF%89%CF%83%CE%B7-%CF%84%CE%B7%CF%82-%CE%BC%CE%AC%CE%BD%CE%B7%CF%82-%CE%B1%CF%80%CF%8C-%CF%84%CE%BF%CE%BD-%CE%BA%CF%81%CE%BF%CE%BA%CF%8C/

Κυριακή 25 Σεπτεμβρίου 2016

ΕΜΕΙΣ ΕΙΜΑΣΤΕ ΜΑΝΙΑΤΕΣ

(δύση του ηλίου από Τσικαλιά, Μέσα Μάνης)

ΕΜΕΙΣ ΕΙΜΑΣΤΕ ΜΑΝΙΑΤΕΣ


Και προσδιοριζόμαστε από τις βυζαντινές εκκλησιές μας, τους δικέφαλους αητούς μας και τις γαλανόλευκες σημαίες μας. Είναι αυτά τα σύμβολα με τα οποία μεγαλώνουμε, μ΄ αυτά τρεφόμαστε και γι΄ αυτά πεθαίνουμε.

Κανένα αθηνοκεντρικό κράτος και καμία κοντόφθαλμη μικροπολιτική διαίρεση δεν μπόρεσε, δεν μπορεί και δεν θα μπορέσει ποτέ να εξαλείψει τους αγώνες και την προσφορά της Μάνης στην διαμόρφωση της Ελληνικής Ιδέας. Και γιατί είμαστε λίγοι και ταυτόχρονα πολλοί.

Γιατί αναπνέουμε, και μυρίζουμε λιοτρίβι

Γιατί περπατάμε, και σκαρφαλώνουμε βράχους

Γιατί κυτάμε τη θάλασσα, κι΄ αγναντεύουμε Ταίναρο

Γιατί σηκώνουμε το βλέμμα μας, κι΄αντικρύζουμε Ταΰγετο

Γιατί βλέπουμε γυναίκες, κι΄ερωτευόμαστε νεράϊδες

Γιατί εμείς είμαστε Μανιάτες. Στον Πειραιά, στα Κόρσικα, στην Αμέρικα, τη μέρα και τη νύχτα.

Εμείς είμαστε κυρίαρχοι στον τόπος μας, κρατάμε τα ονόματά μας, βαφτίζουμε τα παιδιά μας Δρακούληδες και Δικαίους και Μαυροειδήδες και τους μαθαίνουμε εμβατήρια και τροπάρια. Γιατί όλοι οι άλλοι μπορεί να είναι «εδώ και τώρα», εμείς όμως νιώθουμε «και νυν και αεί».

Χρίστος Δρακούλης Γούδης, 

Καθηγητής Πανεπιστημίου Πατρών, Διευθυντής Ινστιτούτου Αστρονομίας και Αστροφυσικής Eθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών

ΑΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΜΙΝΑΣ