![]() |
Μεγάλη αντάρα γίνεται/ στα Μαυρομιχαλιάνικα./ Ποιόν τάχα να προσμένουνε/ σαν ποιόν να καρτεράνε;/ Κανέναν δεν προσμένουνε/ κανέν' δεν καρτεράνε./ πικρό τους ήρθε μήνυμα,/ φαρμακερό μαντάτο./ Ότι του Μπέη το παιδί/ του Κυριακούλη αγγόνι,/ δισέγγονος τρισέγγονος / του βασιλιά της Μάνης,/ πέθανε μες' στον πρώτο ανθό/ της όμορφης του νιότης,/ χωρίς βέρα στο δάχτυλο/στέφανο στο κεφάλι./ Και μένει ένα παράπονο,/ παράπονο μεγάλο,/ που δω δε σε νταφιάζουνε/ στα χώματα της Μάνης. http:// |
![]() |
Μοιρολόι για τον Ηλία Αλαφρή από την Κοίτα της Μέσα Μάνης ο οποίος έζησε και πέθανε στο Πεταλίδι της Μεσσηνίας. Έ Λία άσπρε και κόκκινε Αμ πώς το καταδέχτηκες Και πως το αποφάσισες Σε ξένο τόπο να θαφτείς Στα βλάχικα να κηδευτείς Να μπεις σε χούμα αγοραστό Και με παπά πλερωτικό Ν ακούεις γλώσσα βλάχικη Και γλώσσα Μοραΐτικη Που σαι απ΄τα Νικλιάνικα Από τα Καουριάνικα Κι από τα άγια χούματα Στον άνεμο και στην οργή Να πάει η γλώσσα η βλάχικη Κι η γλώσσα η Μοραΐτικη Και όσοι αναμπαίζουσι Την γλώσσα την Μανιάτικη Όπου είναι η γλώσσα του Θεού Κι εγώ θε να ξεμορφωθού Και μοιρολόι θε να πού Να μάθει όλος ο Μοριάς Ότι είσαι από αντριανή γενιά Ότι είσαι από τα Νικλιάνικα Το παραπάνω μοιρολόι ειπώθηκε γύρω στα 1880. Ο Ηλίας Αλαφρής πήγε στο Πεταλίδι από την Κοίτα το 1863 όπως πληροφορούμαστε από το μητρώο της κοινότητας. Το μοιρολόι αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία. Από την μια δείχνει την έντονη σχέση – δεσμό μεταξύ των αποίκων και της Μάνης, σε γλώσσα, ήθη και έθιμα καθώς και την υπερηφάνεια της καταγωγής. http:// |
![]() |
ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ Όντας πρωτογκλημάτισε ο Δήμος το καλό παιδί ήταν χρονώ δεκαοκτώ κι έκαμε χρόνους δεκατρείς στα κάγκελα της φυλακής κι από ταν σώθει η ποινή κι εβγήκε από την φυλακή ετούσκουξα το ψυχικό να παρατήσει το κακό άσε ρε Δήμο τ αρματα παράτησό τα τα κακά γιατί έκαμες οχτρούς πολλούς στην Κοίτα και στους Καλονιούς μα ο Δήμος είχε φαντασμό μανιάτικο εγωισμό με αφορμή των εκλογών καλαμπαλίκι του Ρηγός στον πύργο απάνου εδιάηκε και κρόει την πρώτη τουφεκιά και ξαναγιόμησε το γκρα. και κρόει κι άλλη τουφεκιά τον Γιάννη τον εσκότωσε τον αστυνόμο λάβωσε τον άφηκε σημαιδακό να το χει για θυμιτικό ζ όλο το παπουδικό Φεύγει κι ο Δήμος στο βουνί μα δίχως να χει ξεβγαλτή κι ο Τουρλομούσης ο παπάς ο διάολος κι ο κερατάς στον πύργο του ανέβηκε και σούρνει δυνατή φωνή ζ όλη την Μάνη ν ακουστεί παιδ’ια μου κι ανήψια μου όλοι το γκρα να πάρετε το Δήμο να σκοτώσετε τον Γιάννη να δικιώσετε τι αν μένει ο Δήμος στη ζωή δεν έχουμε αναβουή Σαρανταπέντε σερνικοί στου Ντεβερίκου το καμπί εκάμασι γεροντική αμ ποιονε να σκοτώσουσι και ποιονε να λαβώσουσι τον Δήμο νη το Γκηταρά το Δήμο τον παλικαρά τι ο Γκηταράς αν σκοτωθεί με δέκα θε να δικιωθεί ο Λίας και ο Θοδωρής και του παπά οι δύο γιοι φεύγουν και πάσι στο βουνί κι εκεί χωσία εστήσασι να σου κι ο Δήμος έρχεται καβάλα στο μουλάρι του ξωπίσω το ζευγάρι του να σου κι η πρώτη μπαταριά του πέρνει πλάτες και νεφρά να σου κι άλλη μπαταιριά του χυθήσαν τα μυαλά το Δήμο εσκοτώσασι το Γιάννη εδικιώσασι http:// |
![]() |
Μανιάτικο μοιρολόι για τον θάνατο του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη Σκύψετε όρη και βουνά για να ξανοίξου το Μωρηά να ιδού και την Τροπολιτσά αν κλαίει κι’ αν μοιρολογά . Ακούστε κάστρα του Μωρηά και φρούρια της Λευτεριάς Εσήμερα αναχωρά ο αρχηγός της κλεφτουριάς. Σήμερα φεύγει ο στρατηγός ο Γέρως ο ηρωικός του Δράμαλη ο νικητής και του ραγιά ο λυτρωτής. Κολοκοτρώνη Θοδωρή – ατρόμητε πολεμιστή τα χρόνια ζε κιοτέψασι στο Χάρο ζε προδώσασι. Μία βολά κι’ ένα καιρό ήσου λιοντάρι φτερωτό ζ ‘ έτρεμε η Αρβανιτιά και του Σουλτάνου η τουρκιά. Στους κλέφτες ήσουν αρχηγός, στους Μωραϊτες στρατηγός, και έδωνες διαταγές στις φάλαγγες – στους μαχητές. Εσένα βοήθησ’ ο Θεός να λευτερώσης το Λαό το Έθνος το Ελληνικό , το γένος το Ιστορικό! Άκουσο Γέρω του Μωρηά τη Μάνη που μοιρολογά : «του Ταυγέτου τα βουνά και του Ταινάρου τα χωριά» Σκούζουσι άγρια τη φωνή , για να ξυπνήσουν οι νεκροί, να τρέξουσι κι’ οι σταυραητοί το φέρετρο να πιάσουσι. Κολοκοτρώνη Θωδωρή – στον Άδη που θα κατέβης πάλι θε νάσαι στρατηγός και των ηρώων αρχηγός !» Σημείωση : Ο Θ. Κολοκοτρώνης είχε εκπαιδευθεί στην Μάνη, όπου είχε καταφύγει διωκόμενος και ο πατέρας του Κων. Κολοκοτρώνης. http:// |
![]() |
΄Αχου θέε μου από ψηλά,που δεν σε πιάνει βόλι γκρα κατέβα λίγο χαμηλά,να πούμε δίκια κι άδικα τα πλέα δίκια τα έχω εγώ,γιατί έχασα μοναχογιό ( μανιάτικο μοιρολόι) |
![]() |
Του Αντώνη Κάσση – Μουσουράκου (ΜΟΙΡΟΛΟΙ) Το 1920 πέθανε ο Αντώνης Κάσσης Μουσουράκος (προσωπικό παρατσούκλι Σμυρνιός). Άφησε την γυναίκα του έγκυο. Είχαν μόλις ένα χρόνο παντρευτεί. Το μοιρολόι το είπε η Πηνιώ Μπουρδάκου. Η Πηνιώ ήταν και αυτή πρόσφατα χήρα και για να παρηγορήσει την νέα χήρα (Μαργαρίτα) της είπε ….. Αμπού είσαι Μαργαρίτα μου Αμπώς θα σκιουνοκρεμαστείς? Με δίχως άντρα στην ζωή Μα αν γεννηθεί καλό παιδί Θα σαι νοικοκυρά καλή Μέσα στο σπίτι να κλειστείς Κανένανε να μην δεχτείς Αν είναι να χεις σερνικό Θε να χει ο λόγος σου σταυρό Θα σαι καλή νοικοκυρά επά στα Μουσουριάνικα αν τύχει κάμεις φηλυκό να το πατήσεις στο λαιμό ρώτα εμένα να ζου πω δεν έχει ο λόγος μου σταυρό δεν έχει ο λόγος μου ισχύ γιατί έχω φηλυκό παιδί εσύ να κάμεις σερνικό για να κρατήσει σπιτικό θα σαι μαγαζατόρισσα θα σαι κοτζάμ εμπόρισσα Οι Μουσουριάνοι ήταν οι πλουσιότεροι Κάσσηδες την περίοδο του μεσοπολέμου έχοντας κατάστημα εμπορικό στο ακροταίναρο. Το παιδί της γεννήθηκε καλώς. Η Μαργαρίτα όμως 40 ημέρες μετά την γέννησή του πέθανε από αρρώστια. Το «σκιουνοκρεμαστείς» αφορά τον τρόπο με το οποίο γεννούσαν τότε οι γυναίκες. (όρθιες κρατώντας σχοινιά από το ταβάνι κρεμασμένα). http:// |
![]() |
Το μοιρολόι το είπε η θεία του Δαβάβη, η Ζωγράφαινα αδελφή του πατέρα του. (από την εφημερίδα Αδούλωτη Μάνη Αρ. φύλλου 14) |
![]() |
ΤΟΥ ΕΞΑΡΧΟΥ ΓΡΗΓΟΡΑΚΗ 1780 Χτυπούν καμπάνες λυπηρά σε όλης της Μάνης τα χωριά και οι Μανιάτεσςρωτούν για ποιονε τάχατες χτυπουν Και ένα γεράκι από ψηλά σκούζει και τους απαντά οι Τούρκοι στην Τριπολιτσά εφάσι με την μπαμπεσιά τον Εξαρχο τον αρχηγό του Γρηγοράκη τον υιό. Το αγροίκησε η Μανιατουριά και ξεσηκώθη στα άρματα αντρες , γυναίκες και παιδιά πάσι στα Γρηγοριάνικα Ολούθε ξεκινήσασι με πόνους και ναστεναγμούς και με κουλούρια στην ποδιά και με αυγά στην ζωναριά. Ακούει η μάνα τις φωνές λέπει και τις παρηγοριές και κάνει πέτρα την καρδιά και βγαίνει όξου και μιλά. Μανιάτες και Μανιάτισσες στον Εξαρχο δεν μοιάζουσι παρηγοριές και κλάματα και τα βαριαναστενάγματα δεν παν κουλούρια στην ποδιά ούτε αυγά στην ζουναριά μόνο του μοιάζει δίκιωμα ντελέκου και ολήγορα. Και ο Μανιάτικος λαός έκαμε όρκο στον Θεό ξεκίνησε με τον Σταυρό να κυριεύσει τον εχθρό Τραβάει για τον Πασσαβά που ήταν ο Τούρκος ο Αγάς και ρίχτηκε με τα σπαθιά και έκαμε δίκια και άδικα. το κάστρο ξαρματώθηκε κι ο Εξαρχος δικιώθηκε με χίλια τούρκικα κορμιά εδίκιωσε η Μανιατουριά !!!! Από το Μυστρά ο Χασάν πασάς με κολακευτικά γράμματα προσκάλεσε τον έξαρχο Γρηγοράκη - έναν από τους μεγάλους παράγοντες της οικογένειας των Γρηγοράκηδων - να πάει στην έδρα του, όπου θα συζητούσαν για κάποια τοπικά ζητήματα. Άλλωστε ήθελε να γνωριστούν και να γίνουν «φίλοι». Ο έξαρχος Γρηγοράκης, ανύποπτος, πήγε με την ακολουθία του στο Μυστρά για να φιλοξενηθεί από τον Χασάν πασά στην Τρίπολη. Η υποδοχή που του έγινε ήταν τιμητική. Στο Μανιάτη αρχηγό και την ακολουθία του έγιναν πολλές περιποιήσεις. Αλλά ξαφνικά ο έξαρχος Γρηγοράκης κι οι Μανιάτες που είχε πάρει μαζί του, βρέθηκαν κρεμασμένοι και μάλιστα αφού προηγουμένως βασανίστηκαν φρικτά! Το πλήγμα για τους Γρηγοράκηδες ήταν πολύ μεγάλο. Την ημέρα του Πάσχα του 1780 έγινε στο Σκουτάρι μνημόσυνο για τους άνανδρα και σκληρά δολοφονημένους. Τα ολοήμερα σπαρακτικά μοιρολόγια των γυναικών και οι εξορκισμοί τους προς τους άντρες να εκδικηθούν το αίμα των αδικοσκοτωμένων, ξεσήκωσαν τους Μανιάτες. Οι γυναίκες τους έδειχναν το Κάστρο του Πασσαβά. Με τυφλή μανία για αντεκδίκηση, τα ξημερώματα της Δεύτερης ημέρας της Λαμπρής, 3.000 άντρες και πολλές γυναίκες με επικεφαλείς τους παπάδες πού κρατούσαν την εικόνα της Ανάστασης του Χριστού, επετέθησαν, αλαλάζοντας εναντίον του Κάστρου και μέσα σε λίγες ώρες το πάτησαν με νικητήριες κραυγές. Οι νικητές κατάσφαξαν και τα γυναικόπαιδα πού είχαν καταφύγει εκεί για να σωθούν. Αυτή ήταν και η τελευταία μάχη του Κάστρου του Πασσαβά που από τότε δεν ξαναχρησιμοποιήθηκε. Η νίκη του Πασσαβά άπλωσε τα όρια της Μάνης ως το Κακοσκάλι. Εδώ οι Μανιάτες έχτισαν κι ένα μικρό κάστρο για την άμυνα τους. Έτσι, ελευθερώθηκε και το Μαραθονήσι. Μια προσπάθεια του Χασάν πασά με 6.000 Τούρκους πού έστειλε από την Τρίπολη, απέτυχε και ο Σερασκέρης αναγκάστηκε να αναγνωρίσει την επέκταση των ορίων της Μάνης. Mani.org Ο Δ. Αλεξανδράκος, γράφει: “...Διά τον τραγικόν θάνατον του Εξαρχου, εξ απάντων των χωρίων της Μάνης, πλην δύο, πλήθος συγγενών και φίλων συνέρρευσαν εις την εν Σκουταρίω οικίαν Γρηγοράκη κατά το Πάσχα του 1780, και ενώ ήσαν έτοιμοι ν’ άρξωνται των μοιρολογίων, η μήτηρ του Εξαρχου, ως αρχαία Σπαρτιάτις ωμίλησεν εντόνως: «ο Εξαρχος δεν έχει ανάγκην θρήνων και μοιρολογίων, αλλ’ εκδικήσεως». Εκπληκτος η ομήγυρις ήκουσεν την δημηγορίαν διεπυνθάνετο πώς ηδύνατο να μεταβή και λάβη εκδίκησιν εν Τριπόλει τότε η ανδρεία γυνή διακόψασα, έδειξε διά του δακτύλου το απέναντι του Σκουταρίου κείμενον φρούριον του Πασσαβά, το υπό των Τούρκων τότε κατεχόμενον, και υπό εβδομήκοντα Οθωμανικών οικογενειών κατοικούμενον, παραχρήμα πάντες, νέοι και γέροντες, γυναίκες και παίδες ώρμησαν ως λέοντες και μετά πορείαν ολιγωτέραν των δύο ωρών κατέφθασαν, και το μεν φρούριον του Πασσαβά εξ εφόδου εκυρίευσαν, πάντας δε τους εν αυτώ επέρασαν εν στόματι μαχαίρας...”. |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου