Ο Πολυάραβος είναι κτισμένος πάνω σε λόφο σε υψόμετρο 840 μέτρων, στους
πρόποδες της Ζίζιαλης (Κουμπένοβα, ύψ. 1.466 μ.) στην οροσειρά του
Ταϋγέτου. Απέχει απο το Γύθειο 26 χιλ. Η αρχική ονομασία του τόπου ήταν
Πολυτσ(ζ)άραβος, δηλ. τόπος με πολλά τσ(ζ)άρα (είδος φρύγανου, αφάνας,
μετά ονομάστηκε απο τους κατοίκους “Πολυάραβος” για να δηλώσει
τον τόπο όπου σκοτώθηκαν πολλοί Άραβες του Ιμπραήμ.
Η περιοχή προ του
1770 που καθορίζεται απο τα χωριά Πολυάραβο, Σιδηρόκαστρο και
Σκυφιάνικα, επικοινωνούσε με τα υπόλοιπα χαμηλά μέρη της Μάνης με πέντε
κατσικόδρομους. Ο ένας ήταν ο ερχόμενος απο την Μηλιά (Δυτ. Μάνη). Ο
άλλος απο τον Αγ. Νικόλαο Μελιτίνης, τον οποίο χρησιμοποίησε ο Ιμπραήμ
για να καταλάβει την περιοχή και την υπόλοιπη Μάνη (1826). Ο τρίτος
κατσικόδρομος, λίαν δύσβατος, άρχιζε απο τα Κονάκια, Τόμπρα,
Σιδηρόκαστρο. Ο τέταρτος ο πολύ δύσβατος ερχόταν απο Πάνιτσα προς
Σκαμνίστα, Σιδηρόκαστρο και ο πέμπτος ο χειρότερος όλων, απο Άνω Καρέα
εις Σκυφιάνικα.
Η περιοχή ομοιάζει μ’ αυτή της Μέσα Μάνης, με τη διαφορά
οτι ενώ η Μάνη στερείται παντελώς ύδατος, εδώ αναβλύζουν μερικές πηγές
με νερό αρκετό για το πότισμα ανθρώπων και ζώων. Το χωριό Ο Πολυάραβος
κατά το 1821 αριθμούσε 60-80 σπίτια στα οποία κατοικούσαν οι οικογένειες
του Βαρζακάκου, Στεφανάκου, Πλαγιαννάκου, Καρακασσώνη, Ξανθάκου, Δρίβα,
Μανωλάκου, Ανδρεάκου, Κωστουλάκου, Ορφανάκου, Στρατηγάκου κ.λ.π.
Τα
σπίτια του χωριού, λόγω του πάχους των τοίχων και των υλικών δόμησης
ήσαν πολύ στερεά και εκαλούντο πύργοι. Πολλοί απο αυτούς διέθεταν πάνω
απο τη στέγη, επάλξεις. Αλλοι πύργοι διέθεταν τυφεκήθρες στις τέσσερις
πλευρές του κτιρίου. Οι στέγες των σπιτιών ήταν καλυμμένες απο πέτρινες
πλάκες, διότι τα κεραμίδια πολλές φορές παρασυρόντουσαν απο τους
ανέμους.
ΒΙΝΤΕΟ :
Ο ΙΣΤΟΡΙΚΟΣ ΠΟΛΥΑΡΑΒΟΣ https://www.youtube.com/watch?v=AE3AOm36qJA
ΑΓ.ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ https://www.youtube.com/watch?v=ZcdGYWxSbFc
Καημένε Πολυάραβε
με τα κρύα νερά σου
που Τούρκος δεν επάτησε
σ’ αυτά τα χώματά σου
Ν’ ανοίξω τα χειλάκια μου
τραγούδια ν’ αραδιάσω
τις έμορφες απ’ τα ψηλά
να τις εκατεβάσω
Καταγράφηκε από τη Ναυσικά Ξανθάκου
το 1944 που το άκουσε να το τραγουδάνε δύο
ωραίες Πανιτσιώτισσες μαζεύοντας
ελιές στη θέση Πολιάρα-Καμπινάρα.
.
Όλ’ η Ελλάς μοιρολογά, θρηνούνε χώρες και χωριά
Απ’άκρη σ’ άκρη ένας καπνός φαίνεται σ' όλον το Μωρηά!
Τ’ είν’ το κακό πού γίνεται; Μην ήρθαν τα στερνά;
1 Στερνά : η Δευτέρα Παρουσία.
Ή ο Θεός ωργίστηκε ή ο ‘Μπραήμ περνά!
Η Μάνη η ανυπότακτη του καίει την καρδιά!
Μ' αυτός υπόσχεσι έδωκε -και ποιός θα τον πιστέψει-
Ή θαν την πάρει με καλό, ή θαν την ‘ξολοθρέψει!
«Η Μάνη θα υποταχτεί» -«Ο Ιμπραήμ το θέλει»-
Τόπε κι ο κόσμος τρόμαξε. Μα κείνη δεν τη μέλει!
Προσεύχουντ’ όλα τα τζαμιά -μη βρέξει και μη στάξει-
Γιατί ο ‘Μπραήμ ‘βουλήθηκε τη Μάνη να υποτάξει!
Όλοι οι Χοτζάδες εύχονται για ‘Κείνον σ’ τον Αλλάχ
Σαν νάναι ο Σουλτάνος τους, σαν νάναι Πατισάχ!
Είναι μεγάλος στρατηγός, είναι γερό μυαλό
Μ ’αυτή του η απόφαση ας τούβγει σε καλό! .....
‘Σ τη «Βέργα» πρωτοχτύπησε, μα πρώτα κει τσακίστη
Κι απ’ τις γυναίκες σ’ το «Δηρό» τ’ ασκέρι του σκορπίστη
Δεν απελπίστη ο Τουρκαλάς, το πείσμα τον θεριεύει
Κι ’απ’ του Μαλεύρη τα χωριά σ’ τη Μάνη να μπει γυρεύει!
Από μακριά γνωρίζεται σ' τ' αραβικό του άτι
Χιλιάδες έχει δώδεκα και δώδεκα μιντάτι
Σ’ όλον τον δρόμο τον Αλλάχ παρακαλά και λέει
Κι από το πείσμα το πολύ αφρομανά και κλαίει:
«Αλλάχ, εδώ την «κλεφτουριά», εδώ τους αποστάτες
Βοήθα, μην πάρουν τάρματα και πάν’ με τους Μανιάτες»
Στη «Λίμνη» σ’ το «Βρομόνερο» κοντά στρατοπεδεύει
Τ’ ασκέρι τ’ αναπάντηκε, μ’αυτός δεν ξεπεζεύει!
‘Σ το πρώτο τα Κονάκια να πάρει εβουλήθη
Μα τα στενά είχαν πιαστεί κι αμέσως παραιτήθη!
Τον έν απ’ τους χνηλάτες του κάτου σ’ το «Μοναστήρι»
Μια γυναίκα έσφαξε με ένα κλαδευτήρι
Πολλούς και δύο αρχηγούς με τα «γαλούνια πλάκα»
Οι Τουρκατζιάνοι σκότωσαν μες τ’ Άη-Γιωργιού τη λάκκα!
Βαράτε Τουρκατζιάνισσες χτυπάτε Τουρκατζάκια
Σ’ τη Μάνη δε θα ξεχαστεί τι αξίζουν τα Κονάκια!
Ένας μονάχα γλίτωσε κι έφερε το «χαμπέρι»
Εις τον ‘Μπραήμ, πως το «μικρό» εχάθηκε «ασκέρι».
Τότε το δρόμο άλλαξε απ’ την πλευρά εκείνη
Και μ’ όλο το ασκέρι του τραβά για τη «Μελτίνη»
Εις τη «Μπαρδούνια» στάθηκε, το δρόμο δε γνωρίζει
Να κάμει πίσω ντρέπεται, μα μπρος απογυρίζει
..............................................................................
Μεσάνυχτα εφτάσανε σ’ τον «Πύργο» του «Σταθάκου»
Ως το πρωί καρτέραγαν να φύγει -Μα του κάκου!
Γέρο Σταθάκος φώναξε, μόλις ο ήλιος βγαίνει:
«Στραβαραπάδες, φύγετε, ντουφέκι σας προσμένει,
Η Μάνη αρχίζει από ‘δω η κοσμοξακουσμένη,
Σημαία δεν προσκύνησε, ή τούρκικη ή ξένη».
Παιδιά, γυναίκες και γαμπροί έχουν καλό «καρτέρι»
Πηγή: Αρχείο Πατσουράκου
Όλ’ η Ελλάς μοιρολογά, θρηνούνε χώρες και χωριά
Απ’άκρη σ’ άκρη ένας καπνός φαίνεται σ' όλον το Μωρηά!
Τ’ είν’ το κακό πού γίνεται; Μην ήρθαν τα στερνά;
1 Στερνά : η Δευτέρα Παρουσία.
Ή ο Θεός ωργίστηκε ή ο ‘Μπραήμ περνά!
Η Μάνη η ανυπότακτη του καίει την καρδιά!
Μ' αυτός υπόσχεσι έδωκε -και ποιός θα τον πιστέψει-
Ή θαν την πάρει με καλό, ή θαν την ‘ξολοθρέψει!
«Η Μάνη θα υποταχτεί» -«Ο Ιμπραήμ το θέλει»-
Τόπε κι ο κόσμος τρόμαξε. Μα κείνη δεν τη μέλει!
Προσεύχουντ’ όλα τα τζαμιά -μη βρέξει και μη στάξει-
Γιατί ο ‘Μπραήμ ‘βουλήθηκε τη Μάνη να υποτάξει!
Όλοι οι Χοτζάδες εύχονται για ‘Κείνον σ’ τον Αλλάχ
Σαν νάναι ο Σουλτάνος τους, σαν νάναι Πατισάχ!
Είναι μεγάλος στρατηγός, είναι γερό μυαλό
Μ ’αυτή του η απόφαση ας τούβγει σε καλό! .....
‘Σ τη «Βέργα» πρωτοχτύπησε, μα πρώτα κει τσακίστη
Κι απ’ τις γυναίκες σ’ το «Δηρό» τ’ ασκέρι του σκορπίστη
Δεν απελπίστη ο Τουρκαλάς, το πείσμα τον θεριεύει
Κι ’απ’ του Μαλεύρη τα χωριά σ’ τη Μάνη να μπει γυρεύει!
Από μακριά γνωρίζεται σ' τ' αραβικό του άτι
Χιλιάδες έχει δώδεκα και δώδεκα μιντάτι
Σ’ όλον τον δρόμο τον Αλλάχ παρακαλά και λέει
Κι από το πείσμα το πολύ αφρομανά και κλαίει:
«Αλλάχ, εδώ την «κλεφτουριά», εδώ τους αποστάτες
Βοήθα, μην πάρουν τάρματα και πάν’ με τους Μανιάτες»
Στη «Λίμνη» σ’ το «Βρομόνερο» κοντά στρατοπεδεύει
Τ’ ασκέρι τ’ αναπάντηκε, μ’αυτός δεν ξεπεζεύει!
‘Σ το πρώτο τα Κονάκια να πάρει εβουλήθη
Μα τα στενά είχαν πιαστεί κι αμέσως παραιτήθη!
Τον έν απ’ τους χνηλάτες του κάτου σ’ το «Μοναστήρι»
Μια γυναίκα έσφαξε με ένα κλαδευτήρι
Πολλούς και δύο αρχηγούς με τα «γαλούνια πλάκα»
Οι Τουρκατζιάνοι σκότωσαν μες τ’ Άη-Γιωργιού τη λάκκα!
Βαράτε Τουρκατζιάνισσες χτυπάτε Τουρκατζάκια
Σ’ τη Μάνη δε θα ξεχαστεί τι αξίζουν τα Κονάκια!
Ένας μονάχα γλίτωσε κι έφερε το «χαμπέρι»
Εις τον ‘Μπραήμ, πως το «μικρό» εχάθηκε «ασκέρι».
Τότε το δρόμο άλλαξε απ’ την πλευρά εκείνη
Και μ’ όλο το ασκέρι του τραβά για τη «Μελτίνη»
Εις τη «Μπαρδούνια» στάθηκε, το δρόμο δε γνωρίζει
Να κάμει πίσω ντρέπεται, μα μπρος απογυρίζει
..............................................................................
Μεσάνυχτα εφτάσανε σ’ τον «Πύργο» του «Σταθάκου»
Ως το πρωί καρτέραγαν να φύγει -Μα του κάκου!
Γέρο Σταθάκος φώναξε, μόλις ο ήλιος βγαίνει:
«Στραβαραπάδες, φύγετε, ντουφέκι σας προσμένει,
Η Μάνη αρχίζει από ‘δω η κοσμοξακουσμένη,
Σημαία δεν προσκύνησε, ή τούρκικη ή ξένη».
Παιδιά, γυναίκες και γαμπροί έχουν καλό «καρτέρι»
Πηγή: Αρχείο Πατσουράκου
![]() |
Ο ΑΓΙΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ |
![]() |
Ο ΑΓΙΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ |
![]() |
ΚΟΙΜΗΣΗ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ |
![]() |
Παναγια του Πολυαράβου....σπανια ισως και μοναδικη αποτυπωση του αγιογραφου...Παναγία η παρηγοριά των αμαρτωλών. Eίναι η "αμαρτωλων σωτηρια"... |
![]() |
Είναι τραγικό να σκέπτεσαι ότι το ερημωμένο αυτό χωριό υπήρξε κάποτε η έδρα του Δήμου Πολυάραβου. Ο μετέπειτα Δήμος Μαλευρίου (ο μεγαλύτερος Δήμος της Λακωνίας) είχε για έμβλημα την ηρωίδα Ελένη Αναειπόνυφη που στο πρόσωπό της τιμήθηκε η Πολυαραβίτισσα γυναίκα και κατά επέκταση η Μανιάτισσα. (mani.org) |
![]() |
Προσθήκη λεζάντας |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου